Op pad bij de locals in Nyahururu - 18 juli 2019

21 juli 2019 - Nyahururu, Kenia

Na alweer wat toost met fruit reden we op tijd door naar Nyahururu. De plek waar een prachtige waterval gingen bezoeken: The Thomsons fall. Onderweg weer heel wat meegemaakt, want het verkeer is nogal bijzonder hier. Herders hebben bijvoorbeeld voorrang en het maakt niet uit van welke kant je inhaalt. Er lopen regelmatig geiten en ezels zomaar de weg op, een klein stukje van je auto af. Verder zijn er wel zebra paden, maar iedereen rijdt gewoon keihard door als iemand daar wilt oversteken…. Wij passen ons gewoon aan ;) Ook zijn hier overal hobbels die niet gemarkeerd zijn, op plekken waar je ze niet verwacht. Dus opeens vlieg je weer de lucht in, want de hobbel was niet zichtbaar (op een snelweg waar je 100 mag rijden). Duidelijke markeringen op de weg is nog een dingetje hier.  Maar goed, we maken heel wat mee onderweg, zo ook een aanrijding van een tegenligger met een ezel….. onwijs sneu. De meeste mensen rijden hier ook op een brommer, het verplaatst zich veel gemakkelijker door de smalle straatjes dan met een auto. Je ziet dan ook overal op de hoeken van de straten, gasten chillen met hun brommer. Uiteindelijk na weer een wat onstuimige rit, kwamen we aan bij de waterval. Het was ook echt prachtig. Bovenop de berg, naast de waterval zagen we een prachtig resort die uitkeek over de hele natuurvlakte (hier kom ik later op terug). We maakten een hike naar beneden om de waterval van onderen te zien, geweldig! Een plek met weinig toeristen. Daarna baanden we ons een weg naar boven, om tot de top van de waterval te komen. Waar het pad stopte, gingen we door wat bosjes, met de afgrond naast ons door totdat we naast de top van de waterval stonden. Spannend en heel gaaf tegelijk. Hier kan dit allemaal, waar in Nederland al hekken zouden staan. Daarna nog wat souvenirwinkels ingetrokken door de locals en door naar de Airbnb. Waar het huis onvindbaar was, toch maar een telefoontje van 4.60 euro gepleegd met de eigenaar. Hij kwam ons in enkele minuten ophalen…. Na een uur was hij daar eindelijk….. Maar een hele gezellige man waar we lang mee konden praten. Hij verhuurt zijn huis regelmatig en slaapt dan bij wat vrienden. Hij wilde ons graag het plaatsje laten zien en zijn werk, we zijn daarom in de middag met hem en een vriendin op pad gegaan. Eerst naar een klein meertje waar nijlpaarden lagen en daarna naar het hotel waar hij werkte. Bleek dit het super luxe resort te zijn die we in de ochtend naast de waterval zagen liggen. Privé tourtje gekregen door de Exclusive Villa, de ‘normale’ villa’s en de geweldige faciliteiten. Niet verkeert baantje voor de gemiddelde Keniaan, dachten wij! Daarna hebben wij voor ze gekookt (Italiaanse pasta) en na wat gezellig kletsen, lekker naar bed gegaan.

1. Annemieke Kester:
    22 juli 2019
    leuke middag, zo ontmoet je de locals en hoor je ook hun verhaal.