Op safari in de Serengeti - 25 juli 2019

26 juli 2019 - Serengeti National Park, Tanzania

Om 6 uur hadden we onze wekker gezet om op te staan. We hadden in Kenia al de gids geboekt en hij zou er half 8 zijn om ons op te halen. Uiteraard werd dit een half uur later, maar toen we de jeep zagen staan waarin we drie dagen zouden rijden, werden we al weer blij. Wat een bak! Toen we konden gaan, vertelde het personeel in hun beste Engels dat ze ons zouden missen. Eerst nog even tanken en de gids wilde ons geld eerst op de bank zetten. Een uurtje later konden we eindelijk vertrekken. We waren 10 minuten onderweg en opeens stopte de gids… want, lekke band aan het voorwiel! Nee toch, dachten wij… Maar Adam (de gids) verrekte geen spier en ging direct aan de slag. Met twee reservebanden mee, was dit geen probleem. Gevarendriehoeken neerzetten, steen aan de achterkant van de wielen zodat hij niet weg zou rijden, auto opkrikken, het wiel losschroeven, nieuw wiel erop en weer vastschroeven, krik weghalen, auto band terug aan de achterbak en gaan! Hij ging als een geoliede machine. Na 5 uur rijden kwamen we eindelijk in de Serengeti aan. Waar het klimaat alleen maar steppe is en tussen het droge gras staat af en toe een boompje of struikje. We waren nog geen 5 minuten de Serengeti in en we zagen al de eerste giraffen en zebra’s grazen (stel je voor dat de Serengeti bijna net zo groot is als het Nederlandse landoppervlak). We hebben honderden impala’s en gazelles voorbij zien lopen. Ver op afstand hebben we een deel van de big migration trek gezien, helaas heel klein, maar we zagen honderden gnoe’s in een stoet rennen. Dit was slechts een klein deel van de big migration. We reden als eerst naar een stuk water waar een groep nijlpaarden lagen. Immens om te bedenken dat ze 4 ton wegen en ze je zo dood kunnen maken. Naast de nijlpaarden lag een krokodil zijn prooi op te wachten aan de rand van het water. Het is een heel raar besef dat je deze dieren nu midden in de natuur ziet, terwijl ze zo gevaarlijk zijn. Na een tijdje rijden, kwamen we ook een groep olifanten tegen met hun jongen. Wat dichtbij dat ze kwamen! Meneer de cheeta lag een stukje verder lekker te chillen in een boom, met een onbeschrijfelijk mooie vacht. Er lag een leeuwin op de loer in het hoge gras en een club bavianen zaten in de schaduw hun jongen te voeden, te vlooien of zaten te stoeien met elkaar. Dit blijft een leuk gezicht. En hoe knap dat een baby aap onder de buik kan blijven hangen als mama aap een eindje gaat wandelen. De natuur en haar dieren is prachtig! Ook de kraanvogels en roofvogels waren volop te vinden. Het was alweer tijd om naar het tentenkamp te gaan waarin we twee nachten zouden verblijven. Op de rit terug zijn we nog wat zwijntjes tegen gekomen (en wat lijken die echt op Timon uit de Lion King) en struisvogels. Bij het kamp werden we heel welkom ontvangen, met een drankje en wat nootjes bij de vuurplaats. We konden heerlijk uitkijken over het park, waar we een stukje verder de elanden en gazelles konden zien lopen. Wat rustgevend was dat! De tent was luxe, met een normaal bed, zelfs een soort toilet en als je wilde douchen, kookt de staff wat water en doen ze dit in een grote zak waar een douchekop aan hangt. Dit was heel goed te doen, terwijl je doucht, kan je zelfs uitkijken over de vlakte. We waren met nog 1 Zuid-Afrikaans stel in het kamp, dus het was bijna een VIP behandeling die we kregen. We konden onbeperkt drinken vragen, er werd heerlijk gekookt en er is zelfs WiFi beschikbaar. In het donker konden we wat hyena’s horen lachen en we konden wat oogjes achter de bosjes zien. Spannend! Op naar de nacht….