Swahili leren - 6 augustus 2019

6 augustus 2019 - Paje, Zanzibar, Tanzania

De tijd vliegt, het besef was er dat we nog maar 3 dagen op Zanzibar hadden en dat we over 4 dagen al terug naar huis zouden vliegen. Weer een dagje genieten dan maar. We begonnen de dag met weer een lekker stuk hardlopen over het strand. Ook goed voor de kuitjes, merken we inmiddels. Een lekkere ochtendduik er achteraan en een wasje doen (want ook dat moet gebeuren al je een maand weg gaat). Daarna konden we weer lekker het strand op. Toen nog een apotheekbezoekje voor de laatste injectie (bij het ziekenhuis wilde Roos niet meer komen na gisteren). Gezien Zanzibar ook bekend staat om zijn specerijen, leek het ons een leuk idee om een specerijenwinkel te bezoeken die in het stadje zat. Er was werkelijk alles te vinden (zo ver onze specerijenkennis hierover gaat). Het leek ons ook wel leuk om morgen een activiteit te ondernemen. Daarom zijn we lekker over het strand gaan wandelen naar verschillende tourticketshops.  Een scooter huren leek ons wel leuk om het eiland beter te verkennen, maar er waren ook tientallen verschillende tours te doen. Van het zwemmen met dolfijnen, tot een specerijentour, verschillende boottrips en eilandbezoekjes. De Blue Safari leek ons wel leuk; een boottocht langs verschillende kleine eilanden rond Zanzibar, waar je mooi kunt snorkelen, we allerlei fruitsoorten kunnen eten, een uitgebreide lunch zal zijn waar we het zee-leven zouden kunnen proeven (octopus, kreeft, garnalen etc.), we langs een mangrove zouden varen en we wellicht wat dolfijnen konden spotten. Na een tijd discussiëren, hebben we toch in plaats van 50 dollar p.p. de prijs naar 30 dollar p.p. kunnen praten. Dat vonden we wel weer een nette overwinning. ’s Avonds zijn we lekker uiteten geweest bij een van de andere restaurants langs het strand. Om het verhaal van deze dag wat verder op te vullen, willen wij jullie graag kennis laten maken met de taal uit de landen waar we zijn geweest; Swahili. Een wijs man (aka Peter van Duin) vertelde eens dat je in ieder land waar je komt, steeds weer drie nieuwe woorden van de taal moet leren. Hier zijn wij de afgelopen weken mee aan de slag gegaan. Kenia, Tanzania en Zanzibar (het laatste hoort bij Tanzania, maar we noemen het nu maar even als een apart land) zorgde ervoor dat we minimaal 9 woorden moesten leren in onze reis. Check!

Swahili                               Nederlands

Jambo                                - Hallo

Mambo                              - Hallo (naar jeugd)

Habari                                - Hoe gaat het?

Poa                                     - Het gaat goed

Kwahéri                              - Doei