Blue Safari boottrip - 7 augustus 2019

10 augustus 2019 - Paje, Zanzibar, Tanzania

We hadden ontzettend veel zin in de boottrip. We werden om 8.45 uur bij het resort opgehaald. In een soort privé busje reden we met een Italiaans stel, een idiër en een Zuid-Afrikaan richting de plek waar onze boot zou vertrekken. Het was een gezellige club, waar we achteraf omwijs om hebben kunnen lachen (hier komen we later op terug). De weg er naartoe, was al een trip op zich, want we reden door paden dat eigenlijk geen autowegen zijn, maar waar alle busjes voor de Blue Safari trip doorheen proberen te rijden. Daar aangekomen kregen we alvast de flippers en we zouden later de duikbrillen krijgen. We vaarden allereerst richting een mangrove, waar de bomen uit het water groeiden en waar we even konden rondzwemmen. De zee was al immens blauw, prachtig! Daarna vaarden we door naar een zandbank midden in een stuk van de oceaan. Werkelijk adembenemend. Je kon oneindig over de blauwe zee kijken, waardoor je werd omringt. Het water was helder en dat waren natuurlijk wel wat fotootjes waard (en de zweefsprong uit Dirty Dancing). We kregen in de vorm van een picknick allerlei soorten fruit opgediend; watermeloen, kokosnoot, ananas, banaan en sinaasappel. Lekker! Vervolgens vaarden we naar een plek waar we prachtig konden snorkelen. Er waren mooie vissen en je kon blijven zwemmen om steeds weer nieuwe stukken koraal te spotten waar zich weer nieuwe vissoorten bevonden. Daarna vaarden we door naar een eiland waar we zouden lunchen en allemaal soorten zee-eten zouden kunnen proberen. Het was een mooie plek, waar ook alle andere groepen die dezelfde boottrip deden, waar we samenkwamen voor deze lunch. We kregen echt allerlei bijzondere vissoorten voorgeschoteld: kreeft, octopus, verschillende garnalen en een soort witte vis. Leuk om te proberen! We kregen wat tijd om zelf het eiland over te lopen, we konden wat winkeltjes langs en vervolgens gingen we met de groep naar een reuze boom. Een boom die ooit is omgevallen en vanuit horizontale stand zijn er nieuwe bomen verticaal op gaan groeien. De dag vloog voorbij, wat de terugreis kon alweer gaan beginnen…. en wat voor een terugreis. Langs prachtige eilanden vaarden we terug. En toen we naar achteren keken, kwam er opeens een groep dolfijnen langs zwemmen. Er was ons verteld dat de kans erin zat, deze dieren ook te spotten, maar daar waren we niet vanuit gegaan (als hier een kans bestaat, bedoelen ze een minikans, en als ze zeggen dat je bijna verzekerd bent dolfijnen te zien, bedoelen ze eigenlijk 50%). We probeerden wat dichterbij te varen, maar de dolfijnen bleven wel op een afstandje. Wat een mooie dieren en een verrassing om die tegen te komen! Vervolgens was het water wild geworden. Ik zou zeggen een soort storm, maar hier noemen ze dat ‘normaal’. We zaten namelijk in een houten bootje, midden op de oceaan, tussen een formaat golven waar je bang van wordt. We zaten hem toch wel te knijpen, terwijl we ons ook rot hebben gelachen om onze groepsgenoten. Zo had je het italiaanse stel die erbij zaten als een soort verzopen katjes omdat zij de golven steeds over hen heen kregen. Dan had je Raghu uit India die een soort doodsangsten uitstraalden en de houten paal waar hij naast zat, geen seconde losliet. Je zag zijn gezicht constant van kwaad naar angstig gaan. Hij pakte zijn handdoek omdat zijn rug nat werd, je zag hem vloeken in zichzelf, maar toen pakte hij toch snel de houten balk weer vast van angst. Je had Greame uit Zuid-Afrika die de rustzelfve was en voorop de boot lekker lag te chillen en zich niets aantrok van de slingerende boot. Dan had je nog een ouder Italiaans stel waarbij het gezicht op onweer stond. Een Deense moeder en dochter die geen spier vertrokken en een Marokkaanse jongen die met een grote glimlach het spektakel bewonderde. En je had ons, Ruben die hem toch wel kneep en Roos die af een toe een gilletje niet kon mijden. We hebben er onwijs om kunnen lachen. ‘Avontuurlijk’, noemde Raghu dit heel politiek correct toen we hem vroegen of hij het wel redde. ’s Avonds hadden we besloten om lekker een broodje te eten, omdat we al een grote maaltijd tussen de middag op hadden. De avond was gezellig en hebben nog lekker een tijdje bij de bar gezeten.