De laatste dag - 8 augustus 2019

10 augustus 2019 - Paje, Zanzibar, Tanzania

De laatste dag was aangebroken. Optimaal genieten, hadden we afgesproken. We wilde de zonsopgang nog een keer goed bekijken en we stonden daarom om half 7 op. Daarna meteen maar even sporten. Ruben had al een paar dagen een doel voor ogen om naartoe te rennen en had uiteindelijk zo’n 13 kilometer hardgelopen… Roos was even afgehaakt, maar het was lekker om weer aan de conditie te werken. Het was inmiddels ook al vloed geworden, dus we liepen samen het laatste stuk door de zee terug. Daarna hebben we weer genoten van het feestelijke ontbijtbord vol lekkere dingen. Toen hebben we alvast wat spullen ingepakt en nog een wasje gedaan. De middag bestond uit zonnen, zwemmen, weer zonnen, even lunch scoren in het stadje en weer zonnen. In de zee hebben ze hier een soort zeewierplantages gemaakt. Je ziet de locals al van ’s ochtends vroeg in de zee lopen met een grote zak en zeewier verzamelen. Ze hebben deze nieuwe markt hier ook goed ontdekt. Vervolgens maken ze de stukken zeewier vast aan touw en planten ze deze in de zee. Wanneer het vervolgens eb wordt, kunnen ze bij de plantages gemaakt van houten stokken en touw. Bijzonder dat dit blijft staan wanneer het vloed wordt. We probeerden nog het einde van de grote ‘eb’ vlakte te trotseren. Maar dat zou zo’n 1 tot 2 kilometer lopen zijn, hadden we ingeschat. Daar zagen we de golven breken op de zandbank. Maar helaas lagen er na een flinke afstand allemaal stekelballen op de bodem en konden we ze niet altijd meer goed zien. We vonden dat we al genoeg ongelukjes hadden gehad hier, dus we konden beter terug gaan. We zijn lekker bij ons resort gaan dineren en hebben nog een tijd wat kaartspellen gespeeld. Ook hebben we alle foto’s van de reis doorgekeken en de leukste herinneringen opgehaald. Heerlijk om zo de vakantie af te sluiten.