Met de boot naar Zanzibar - 3 augustus 2019

5 augustus 2019 - Paje, Zanzibar, Tanzania

Om half 8 ging de wekker. Nog even een lekker ontbijtje eten en op naar de boot! We besloten om met de tuktuk te gaan. Het was slechts 10 minuten lopen, maar we vonden het toch niet zo fijn om door de straten met al onze koffers/spullen te lopen. Het blijft ook nog eens leuk om in een tuktuk te rijden. Aangekomen bij de boot, was er meteen chaos. We stapten nog niet uit te tuktuk en onze koffers werden al uit onze handen getrokken. Nee, dachten wij, ze willen hier voor alles geld. Maar lastig dat het was, want ze lieten je koffer niet los…. Maar wij ook niet. Dus het was een soort mentale strijd tegen elkaar. Bij het loket om onze tickets op te halen die we online hadden betaald, was er iets fout gegaan. Onze tickets zaten er niet tussen. De boot vertrok alleen al over 3 kwartier, dus we moesten snel met een oplossing komen. We belden naar het ‘hoofdkantoor’ van de bootmaatschappij en de enige optie was om nieuwe tickets te kopen en het dubbele bedrag in Zanzibar terug te laten betalen als we daar aan zouden komen. We hadden nogmaals business class tickets gekocht (scheelde niet veel met de ‘economy’ prijs) en konden gelukkig toch nog net op tijd de boot op. Uiteraard werd er geld gevraagd vanuit de mannen die onze koffers op de boot wilden afgooien, maar we hadden er echt lak aan. Even niet na al die chaos, we wilden ook helemaal niet dat ze ‘meeliepen’.  De vaart was prima en ging best snel (2,5 uur). We hadden grote schermen op de boot waar films op werden gedraaid. De tv is hier echt een teken van luxe (net als bij ons 20 jaar geleden), overal waar we komen, zetten ze meteen de tv aan. Ook gaat de lokale bevolking vaak naar een café om daar tv te kijken. Ook hier op de boot, hingen uiteraard te tv’s te draaien. Eenmaal aangekomen op Zanzibar eerst maar het kantoor van de bootmaatschappij vinden. Dat ging redelijk soepel met wat hulp van enkele locals. Het geld zou maandag worden afgeleverd door een chauffeur bij ons hotel. Prima, terugstorten leek ons makkelijker, maar oké. We konden door naar onze volgende bestemming: het ziekenhuis. Het was tijd voor injectie nummer 2. Ook dat ging gelukkig boven verwachting snel in vergelijking met de dag ervoor (we hadden expres de receptie vermeden omdat je dan al 10.000 shilling moet betalen voor de hulp die ze verlenen, je aan moet melden etc. allemaal extra werk voor niks). We vroegen dus direct aan wat personeel waar de injectieruimte was en daar aangekomen, kreeg Roos direct voorrang voor de andere locals. Toch nog één voordeel om een Mzoengoe te zijn (we moeten al voor alles dubbel betalen). Onze taxichauffeur zou op ons wachten en we konden daarna weer direct bij hem instappen om eindelijk naar het resort te gaan. Tijd om te ONTSPANNEN! Het was een mooie rit er naartoe. Er staan hier veel kokosbomen en lychee plantages. We liepen het resort binnen, direct het strand op, met een adembenemend uitzicht over de zee. Iets wat we allebei even niet hadden verwacht. We wisten wel dat de zee mooi zou zijn, maar het was echt prachtig!! Hier konden we wel onze laatste dagen doorbrengen. Er was een mooie bar waar ze veel verse fruitsappen maakten, smoothies, cocktails…. Ga zo maar door. Direct de zee in, het was vloed en er stonden ontzettend hoge golven waar je prachtig op kan surfen. Daarna hebben we nog lekker aan het strand gelegen en was het alweer tijd voor het avondeten. In het restaurant (aan zee) hebben we lekker gegeten, gechilld en de rest avond doorgebracht. J