Het leven in Dar es Salaam - 2 augustus 2019

3 augustus 2019 - Dar es Salaam, Tanzania

We hadden één dag om de stad te zien. Maar helaas moesten we dat wat inkorten door (weer) een ziekenhuisbezoekje. Roos had waarschijnlijk blaasontsteking opgelopen. Wat we ook al hadden verwacht, was dat dat wel even zou gaan duren. Iedere dokter hier doet het rustig aan, terwijl de wachtruimtes stampvol zitten. We begonnen bij het aanmelden bij de receptie. Toen moesten we naar hokje 29. Na ongeveer één uur waren we aan de beurt en mocht het onderzoek beginnen. Eerst naar het laboratorium, vervolgens kreeg Roos zelfs een echo, terug naar de dokter, daar weer terug naar het laboratorium gestuurd, wachten wachten, toen weer terug naar de dokter en kregen we eindelijk de uitslag. Blaasontsteking (zoals verwacht) met een uitloop naar de rechternier…. Dat betekende dat er 5 dagen achter elkaar een injectie ingespoten moest worden om de nier te laten genezen en antibiotica geslikt zou moeten worden. Maar voor de injectie moest je veel eten, want het zou een flinke zijn… Eerst maar even pinnen, betalen en lunchen in het hotel. Vervolgens terug naar het ziekenhuis om in hokje 20 de injectie te laten inspuiten. Ja hoor, het was een flinke….. Maar gelukkig was de eerste injectie achter de rug. Het was inmiddels 14 uur. We hadden besloten om naar Palm beach te gaan wandelen. Het duurde drie kwartier maar was een mooie wandeling langs wat mooie buurten van Dar es Salaam. Het strandje was afgelegen en verlaten. Waarschijnlijk was het vroeger een goede hotspot, maar inmiddels waren ze vlak bij de kust met oliewerkzaamheden bezig. Dit moet de toeristen weggejaagd hebben. Dit hield ons niet tegen, want het standje was mooi, er lagen prachtige schelpen met onwerkelijke vormen en er waren een hoop zalmkleurige krabben langs de kust. Het werd na een tijdje vloed en we merkten dat het strandje dan de klein was om te kunnen blijven zitten. Dus we zijn na twee uurtjes lekker terug gaan wandelen. Onderweg kwamen we een shopping mall tegen die er best nieuw uit zag. Even kijken, dachten wij! Zo veel luxe zijn wij hier nog niet tegen gekomen Bleek er nog een bioscoop in te zitten ook…. en de nieuwe Lion King film draaide vanavond in het Engels. We besloten om te blijven en in de shopping mall wat eten te halen. We hebben een pizza gegeten en zijn half 8 de bioscoop in gegaan. Het leuke was dat wij alle dieren zo goed konden plaatsen in wat we allemaal in de Serengeti hebben gezien. De film, de dieren en de verhoudingen kloppen precies! Iets waar je normaal niet op zou letten. Wat ook bijzonder was is dat ze hier niet met kijkwijzers werken. Er zaten super jonge kinderen in de film, terwijl hij af en toe best eng voor hen was (dit veroorzaakte wat huilen tijdens de film). Ook worden de reclameblokken niet aangepast aan de doelgroep, want er kwamen moordfilms voorbij en een thriller die ook weer wat kinderen deed huilen. Wel een interessant ding om te ervaren. Om 22 uur was de film afgelopen en was het inmiddels donker. Normaal hadden we allang binnen geweest, dus we twijfelden of we een tuktuk zouden pakken. Maar deze zagen we nergens staan. Het scheelde gelukkig dat dit ook de eerste stad is, waar straatverlichting is. Het was 10 minuten lopen dus onze tactiek werd om dicht tegen andere mensen/groepen aan te lopen. Door alle verlichting voel je al een heel stuk veiligheid en hebben we ook dat weer eens meegemaakt (haha). Bij terugkomst pakten we onze spullen weer in voor onze bootreis naar Zanzibar morgen. We gaan heerlijk een weekje chillen tegemoet.