Lokaal doen in Musoma - 24 juli 2019

26 juli 2019 - Musoma, Tanzania

We startten de dag met een heerlijk ontbijt. Uiteraard was er wat fruit zoals we iedere dag krijgen (dit keer papaya, ananas en bananen), maar ook pannenkoeken, toast en wat lekkere gehaktdriehoekjes in een soort loempia hulsel. We waren van plan de stad te verkennen. Musoma is een vissersstad, maar we hadden al voornomen dat de vissers hier alleen ’s nachts vissen, dan zijn er veel meer vissen. Daarom wilden we bij de receptie wat highlights bespreken om te bezoeken. We hadden op internet enkele dingen gevonden en wilden vragen wat we volgens hen het beste konden doen. Helaas was het Engels te slecht, dus ze begrepen er niks van. Uiteindelijk dachten ze één activiteit te weten: een bootvaart naar één van de eilandjes op het meer. We werden naar de andere kant van de stad gestuurd en we zijn lekker gaan lopen. Wanneer we aankwamen, waren we verkeerd. De mensen van een hotel daar, wezen ons de weg naar een pondje. Top, dachten wij! Het grappige is dat dit vrijwel naast ons hotel zat en we konden niet begrijpen dat de receptioniste uit ons hotel hier niets over zei. We namen de tuk tuk terug, een leuke lokale ervaring. Er rijden hier onwijs veel tuk tuks. Toen we vroegen waar het pondje heen ging, konden de medewerkers van de pond hier ook geen antwoord op geven. Maar we moesten opschieten, want hij ging vertrekken. Oke dan, we gingen maar op de gok en we zouden wel zien waar we uit zouden komen, want het koste 30 cent pp voor een retourtje. Ongelofelijk! Op de pond kon je cola en sprite kopen voor 15 cent. Onvoorstelbaar als je denkt aan wat de Nederlanders als winst aan een flesje cola maken. Na een uur varen, kwamen we jammer genoeg niet bij een eiland uit, maar bij een ander deel van Tanzania. Er was niet veel te zien, dus we hebben lekker wat fruit gehaald. We wilden nog met een vissersbootje een rondje varen, maar ze vroegen er achtelijk veel geld voor. We gingen wel lekker terug met het pondje, dit was al een leuke ervaring op zich. Tussen de locals die verkoopwaren mee hadden en weer als enige witten. Terug in Musoma zijn we een leuke markt over gelopen en we hebben boodschappen gedaan. Bij het hotel hebben we lekker op een terrasje gezeten en wat gedronken. De hotelmedewerkers waren fan van ons, ze raakte Roos steeds aan, ik werd over mijn gezicht gestreeld, toen werden mijn armen geaaid en ik stond maar ongemakkelijk te lachen. Een vrouw zei zelfs dat ze van mij hield…. Oke, dat ging te ver. Snel naar de kamer. Morgen gaan we drie dagen de Serengeti in, dit is een van de grootste natuurparken van Afrika. Hier loopt de Big 5 rond die we natuurlijk hopen te spotten. Ook is momenteel de ‘big migration’ bezig, een trek waarin kuddes met duizenden dieren van de ene kant naar de andere kant van het natuurpark sprinten (je ziet dit wel eens in films). Een spektakel want een wereldwonder wordt genoemd. Deze trek vind twee keer per jaar plaats op het moment dat het gras is uitgedroogd en zij hun plek gaan zoeken aan de andere kant van het park. Maar we zouden geluk moeten hebben om iets van deze trek te zien. We slapen daar in een tented camp midden tussen de dieren. We kijken er enorm naar uit!

1. Annemieke Kester:
    26 juli 2019
    Dit was toch een heel ontspannen dag tussen de locals. Leuk om te lezen!