Massage in Karatu - 29 juli 2019

31 juli 2019 - Karatu, Tanzania

Na een heerlijke nacht, voelden we ons gelukkig al wat beter. De eigenaar had beloofd chapati voor het ontbijt te halen (een soort van pannenkoek, maar dan anders) en dat werd inderdaad gehaald, lekker! We hadden bedacht om vandaag naar een massage salon te gaan om de stijve spieren lekker los te laten masseren. We kwamen namelijk op de weg naar dit hotel een mooie salon tegen. Dit hadden we wel verdiend, dus we zijn er naar toe gaan wandelen. Onderweg wordt hier constant Mzoengoe geroepen. We wisten niet wat dat betekent, maar dat blijkt ‘Witte mensen’ te zijn. Nu we dit weten, hoor je echt iedereen Mzoengoe roepen als je langs loopt en ze zwaaien naar je…. Het is zo gek om zo bijzonder te zijn hier, dat wil je helemaal niet. Aangekomen bij de massage kon je voor 7,50 euro per persoon konden we een half uur een half body massage krijgen (van het hoofd tot te onderrug). Dit vonden we wel een mooie prijs en de massage was heel fijn voor de spieren!Nog weer wat meer opgeladen, liepen we terug naar het hotel, waar we lekker in het zonnetje hebben gezeten. Ook is hier de handdruk erg apart, mensen geven een hand, pakken hem weer anders vast en nog een keer. Het is moeilijk uit te leggen, maar het voelde in het begin erg ongemakkelijk. Nu weten we gelukkig een beetje hoe het moet haha! Bij het hotel hebben wat gelezen (of online klaverjassen) en spelletjes gespeeld. We zijn weer bij het zelfde restaurant als gisteren uiteten gegaan, omdat het zo goed was bevallen. De eigenaar kwam ons weer ophalen, omdat het in het donker niet heel veilig is op straat. Die zouden we toch wel een goede fooi geven als we mogen vertrekken. Hij zou namelijk ook onze taxi regelen voor de volgende dag. We moeten 8 uur rijden tot het volgende hotel. We hadden gezegd hem een nog betere fooi te geven als hij voor ons een taxi kon regelen onder de 150 dollar. We wilden kijken of het zou lukken. Bij terugkomst heeft Ruben nog een FIFA toernooi gespeeld met het personeel. Ook moesten we nog het vervoer van morgen organiseren om naar het volgende hotel in Lushoto te komen. Dit zou echter een reis worden van 8 uur. Dus de eigenaar had al wat contacten uitstaan met taxi chauffeurs wat de kosten zouden worden. Bij de een was dit 200 dollar, bij de ander 700 dollar, maar dit ging ver boven ons budget. Toen vertelde de eigenaar dat hij ons ook naar Arusha kon brengen met zijn auto (voor 60 dollar), vanaf daar gaat er een bus naar Mombo en daar zouden we moeten overstappen op een nieuwe bus naar Lushoto (voor nog 20 dollar). Dit klonk wel als een leuke uitdaging en zou onwijs veel geld schelen. Maar hoe zouden wij dit moeten doen in zo’n druk land. Hij kon wel een vriendin regelen die met ons mee reist vanaf Arusha tot en met Lushoto, voor 12 dollar. Dit klonk perfect, dan hoeven we niet zelf in gebarentaal uit te leggen waar we heen moeten en weten we welke bus we moeten pakken. Afgesproken! We zouden om half 6 in de ochtend vertrekken.