Reis naar Lushoto - 30 juli 2019

31 juli 2019 - Lushoto, Tanzania

Om 5 uur ging de wekker, tijd om een lange reis tegemoet te gaan. De twee uur dat we in de auto zaten naar Arusha was zeker geen saaie rit. We kwamen een legerbasis tegen en teams die aan het trainen waren, gewoon op de weg. Ook kwamen we de Masai stam tegen. Een eeuwenoude Afrikaanse stam, die nog altijd volgens zijn tradities leeft. Een stam met van die grote gaten in hun oorlellen, heel veel zelfgemaakte sierraden om en hun kleding is omgeslagen doeken om het lichaam. Ze wonen in heel eenvoudige hutjes, houden heel veel koeien (want dat heeft status) en de man moet een leeuw doden als hij een vrouw wilt trouwen. Dan kan hij laten zien dat hij een echte man is. Maar even later, jullie geloven het niet, trilde de auto en hadden we weer een lekke band.  Het lijkt wel alsof wij die lekke banden aantrekken. Maar nu wisten we hoe het moest en konden we Richard en Frank een beetje helpen. Na een half uur, konden we weer verder rijden. We waren uiteraard te laat in Arusha en zouden daarom de volgende bus pakken om 9 uur. Feliste (de vrouw die mee zou reizen) had voor ons twee busplaatsen gereserveerd, maar vertelde toch een baan voor vandaag aangeboden gekregen te hebben. Ze had daarom een vriend gebeld die zou ons in Mombo opwachten en meereizen tot Lushoto. Prima, want we werden de bus perfect in begeleid en we hoefden alleen nog maar uit te stappen in Mombo. Door de busramen worden allerlei snacks en drinken verkocht. Mensen hangen uit te bus om iets te kopen en wanneer een bus stopt, staan er direct 20 man om de bus heen met hun dozen voor eten en drinken en tikken tegen de ramen. Heel grappig om te ervaren. Na 6,5 uur rijden, kwamen we eindelijk aan in Mombo, waar Eneza ons op stond te wachten. Ook hij wees ons weer perfect de weg naar de volgende bus en we hebben gezellige gesprekken gehad. Hij heeft een eigen bibliotheek opgericht in het dorp om kinderen en ouderen te kunnen helpen hun kennis te vergroten. Ook is hij gids voor enkele tours hier. Want we zitten in een prachtig berggebied en hij vroeg ons direct om morgen met hem een hike te maken. Leuk, dachten wij. De spieren voelden gelukkig al iets beter en na al dat chillen wilden we wel weer iets zien! Dus… Koffers afgegooid in het hotel en met hem meegelopen naar het kantoor in de stad. Daar hebben we een tour uitgekozen door een stuk regenwoud en langs een uitkijkpunt over de bergen bij zonsondergang. Gaaf, we hadden er al zin in. Hij heeft ons eerst een leuk restaurantje gewezen en we hebben vervolgens elkaar gedag gezegd. We hebben voor nog geen 2 euro per persoon gegeten en het was ook nog eens een lekkere maaltijd… dit is wel ons goedkoopste record geweest! Daarna zijn we nog de lounge ingegaan waar een Australische groep ook bezig was met een roadtrip door Kenia, Tanzania en Zanzibar (maar dan in 11 dagen, hoe dan?). Daarna lekker naar bed na de lange reis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annemieke Kester:
    1 augustus 2019
    Voor het eerst free wifi hier in Cuba en de tijd om bij te lezen.
    Gelukkig voelen jullie je weer goed na het ongeluk.
    11 dagen voor 3 landen....zonde zeg!! Er valt zoveel te zien maar ook te ervaren.
    Liefs, ma